footer

تقدیر از مادر شهید شهید غواص جواد شاعری

94/7/11 11:46 عصر نظر()/نوشته شده توسط شهیدشاعری/دسته:

 

سردار علی محمد اسدی در آیین تجلیل از مادر شهید غواص جواد شاعری و نقد وبررسی کتاب چتربازی در امواج در فرهنگسرای بهاران با بیان موانع  نظامی موجود در کربلای 5 گفت: در عملیات کربلای 5 موانع بسیاری در مقابل غواصان خط شکن برای شروع عملیات وجود داشت عراقی‏ها سلاح قناصه داشتند و روی سلاح‏هایشان دوربین مادون قرمز نصب بود و بعد از گذر نیروهای مستقر عراقی، میل گردهای 18 به هم جوش داده بودند که ما به آن می‏گفتیم خورشیدی و یا هفت هشتی چون به شکل این اعداد بود و بعد از گذشتن از این دو مانع غواصان به دژ شکست ناپذیر شلمچه می‏رسیدند که سه مترو نیم ارتفاع داشت و عرض آن دژ 6متر بود و وسطش را عراق کانال بتن آرمه زده بود و در آنجا عراقی‏ها با فاصله هر 10 متر سلاح دوشکا کار گذاشته بودند سلاحی که با آن هلی کوپتر می‏زدند.

فرمانده گردان حضرت زینب (س) در زمان جنگ افزود: چند روز قبل از عملیات شهید غلامرضا کیان پور رفت تا روزنه‏ای برای عملیات پیدا کند و بعد 4روز با پیکری بی حال برگشت و گفت روزنه‏ای برای نفوذ به این دژ پیدا کردم، همه فرماندهان گفتند وجود این روزنه محال است و شهید کیان‏پور دستمالی گذاشت رو میز  و با چهره‏ای مظلومانه به آقای فضلی گفت این خاک دژ شکست ناپذیر شلمچه است که خودم آن را آوردم.
وی افزود: فرماندهان متقاعد شدند و این نقطه شروع و امید برای آغاز عملیات غرور آفرین کربلای 5 شد. و غواصان و شهدایی همچون شهید شاعری و هم رزمانش با وجود چنین موانعی وارد این عملیات شدند. شب عملیات در منطقه سکوت رادیویی برقرار بود بعضی بچه‏ ها مثل شب عاشورا شوخی می‏کردند و بعضی در حال نجوا بودند. ساعت 2بامداد بود که فرمان عملیات صادر شد بسم الله الرحمن الرحیم رزمندگان پرتوان اسلام، سربازان امام زمان(عج) یاران خمینی با رمز «یا فاطمه الزهرا و یافاطمه الزهرا و یا فاطمه الزهرا» به قلب کفر صدامی بزنید.
امام گفت حسینی بجنگید
این رزمنده دفاع مقدس در ادامه گفت: اما «گروهان نصر» با فرماندهی شهید «علیرضا آملی»، که «شهید شاعری» نیز در آن گروهان بود به قلب دشمن زدند، غواص‏ها رفتند اما هرچه زدند به در بسته خوردند و یکی یکی به شهادت می‏رسیدند صدای بیسم آمد شهید آملی فرمانده می‏گفت ما نمی‏توانیم دژ بشکنیم باید برگردیم. گفتند بگذارید از امام استعلام بگیریم، امام فرمان دادند و آقای فضلی به شهید آملی گفت امام دستور دادند به فرزندانم بگویید حسینی بجنگند.
وی ادامه داد: خداوند شاهد است نیم ساعت پس از فرمان امام صدای الله اکبر بچه‏ های غواص روی دژ شلمچه طنین انداز می‏شد و پرچم «لااله الاالله» را بر فراز شلمچه نصب کردند و عراقی‏ها یکی پس از دیگری سنگرها را رها می‏کردند. رئیس دفتر صدام می‏گوید دیدم آقای ریئس جمهور در کاخ ریاست جمهوری دائم درحال  قدم ‏زدن است و فریاد می‏زد می‏گفت الله اکبر از دست یاران خمینی، الله اکبر، اگر جلوی نیروهای خمینی را نگیریم فردا صبح در بصره هستند و با برافروختگی ادامه داد من اطلاعات و عملیات شوروی و سلاح‏های شیمیایی آلمان و پول نفت عربستان و هواپیما های فرانسه را آوردم اما شما بی‏عرضه ها نمی توانید جلو بسیجی‏ های خمینی را بگیرید؟؟وزیر بهداری صدام گفته بود  این بسیجی‏ها نیروهایی دارند که آموزش درست و حسابی ندیدند اما آن‏ها رهبری دارند که بر قلبشان حکومت می‏کند
سید حسن نصرالله از رزمندگان کربلای 5 بود
وی با اشاره به نظرات برخی از صاحب نظران درباره عملیات کربلای 5 گفت: کارشناسان نظامی می‏گویند جنگ جهانی دوم 6سال طول کشید و مهماتی که در جنگ جهانی دوم استفاده شد با عملیات کربلای5  برابری می کند، سید حسن نصرالله که خودش از رزمندگان کربلای 5 بود و فرمانده جنگ 33روزه بوده می‏گوید جنگ 33روزه لبنان به یک شب عملیات کربلای 5 نمی‏رسد. و حضرت آقا می‏گوید شب‏های کربلای 5 شبهای قدر این انقلاب است، انس با آن انسان را وارسته می‏کند و هرکس آن را به فراموشی بسپارد از اردوگاه انقلاب اسلامی خارج شده است و رزمندگان ما کربلا را در کربلای 5 مشق کردند.
برگشتیم گریه امان تمام بچه را بریده بود و آهنگران شعر «ای از سفر برگشتگان»را می‏خواند و بچه‏ها دور خیمه‏ها و چادرها حلقه می‏زدند و چادر هرکس که شهید شده بود را جمع می کردند.

 

اکثر رزمندگان دارالشهدای تهران توسط شهید شاعری آموزش دیدند
مجتبی پناهی از همرزمان شهید شاعری در این برنامه گفت: شهید شاعری به دلیل اینکه خدمت سربازی رفته بود و از روزهای ابتدایی جنگ در جبهه به عنوان بسیجی حضور داشت به مسائل نظامی  واقف بود به طوری که در منطقه بعنوان «جواد چریک» شناخته شده بود و ایشان از ورزشکاران شاخص منطقه در رشته کاراته بودند.
این قاضی دادگستری در ادامه گفت: ایشان مربی آموزش منطقه بودند و تعداد بی شماری از رزمندگان منطقه 17 «دارالشهدای تهران» تحت نظر ایشان آموزش دیدند و تمامی پست‏ها و ایست بازرسی‏هایی که درمنطقه می‏گذاشتیم را هر شب سرکشی می‏کرد و جوانان و نوجوانان زیادی به خاطر برخورد خوب و دوستانه او جذب بسیج می‏شدند.

 

اولین نفر خبر شهادت جواد چریک را به خانواده اش دادم
محمد جواد جبلی دیگر همرزم شهید در ادامه گفت: در عملیات کربلای 5 حاج محمد کوثری به من گفت برو فرماندهان گردان‏ها را برای جلسه‏ای بیاور، با ماشین رفتیم و دوستم جواد واعظی که در کنارم نشسته بود با اصابت خمپاره‏ای به عقب ماشین شهید شد و من هم کمی مجروح شدم و به همین دلیل به تهران برگشتم.
وی ادامه داد: در راه بازگشت در قطار از غواص‏های مجروح شنیدم که جواد چریک هم شهید شد گفتم کدام جواد گفتند شاعری و اولین نفری بودم که خبرشهادت جواد را برای خانواده شهید آوردم و توفیقی بود که اکثر شهدای محل را  دفن می‏کردم و جواد شاعری را هم خودم دفن کردم.

 

تقدیر ازمادرشهید شاعری
در بخش دیگری از این برنامه محمد علی گودینی نویسنده کتاب چتربازی در امواج و یوسف قوجق نویسنده و منتقد دفاع مقدس به بحث و نقد و بررسی پیرامون کتاب پرداختند در پایان این برنامه منوچهر زینتی پور از دیگر همرزمان شهید شاعری نیز دقایقی از شخصیت این شهید صحبت کرد و پخش نماهنگ از مادر شهید شاعری و بیان خاطراتی از از زبان این مادر داغدیده، برنامه هایی بود که در ادامه این مجلس برگزار و از مادر شهید در فرهنگسرای بهاران تجلیل  شد. شهید جواد شاعری از غواصان لشگر 10 سیدالشهدا (ع) بود که در عملیات کربلای 5 با اصابت دوشگا به صورتش شرف شهادت نایل آمد.

شهید غواص شاعری

مادر شهید

 



داستان زندگی شهید غواص در انتظار حمایت مسئولان

94/7/6 11:39 عصر نظر()/نوشته شده توسط شهیدشاعری/دسته:

داستان زندگی شهید غواص در انتظار حمایت مسئولان
مرواریدهای خاکی شهیدان غواص
خبرگزاری تسنیم: «چتربازی در امواج» جزو نخستین آثار نوشته شده درباره شهدای غواص است، کتابی که در آستانه چاپ دوم نیازمند همیاری مسئولان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «چتربازی در امواج» زندگی‌نامه شهید «جواد شاعری» از غواصان گردان علی‌اکبر(ع) از لشکر 10 نیروی مخصوص سیدالشهدا(ع) است که به‌قلم محمدعلی گودینی نوشته شده و در سال 93 از سوی نشر ابرار منتشر و روانه بازار کتاب شده است. کتاب جزو اولین داستان‌ها و آثاری است که به موضوع شهدای غواص می‌پردازد؛ داستانی برگرفته از واقعیت زندگی شهید جواد شاعری که نویسنده تلاش دارد تا با زبانی ساده و به‌دور از ابهام، داستان زندگی این شهید را بازنویسی کند.

نحوه روایت گودینی از لحظه شهادت شهید شاعری به‌شدت تأثیر گذار و توجه برانگیز است و نمایانگر اوج مظلومیت رزمندگان ایرانی است. گودینی در روایت آن لحظه علاوه بر هیجان و ایجاد و القای این حس که خواننده کنار این شهید بزرگوار است و در آن موقعیت حضور دارد سعی می‌کند خط قرمز‌ها را نیز رعایت کند.

گودینی در این کتاب علاوه بر بیان زندگی شهید شاعری، به‌عنوان شخصیت اصلی کتاب، به ماجرای غواصان و نحوه فعالیت‌ آنها در طول جنگ، آمادگی‌شان برای حضور در عملیات و دشواری کار آنها به‌عنوان نیروهای اطلاعات عملیات نیز پرداخته است. نویسنده در این اثر تأکید دارد که غواص‌ها دو بار به شهادت می‌رسند، یک بار در خشکی و یک بار در آب.

«چتربازی در امواج» در سال گذشته منتشر شد و الآن پس از یک سال در آستانه چاپ دوم قرار دارد، اما بنا به گفته نویسنده به‌دلیل شرایط نامساعد مالی امکان انتشار چاپ دوم این کتاب فراهم نیست. گودینی در این‌باره به تسنیم گفت: من اولین کسی بودم که درباره یکی از شهدای غواص داستان نوشتم و منتشر کردم، اما این کتاب در چاپ دوم خود نیازمند حمایت مادی مسئولان است.

در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «کلمه «چترباز» سابقاً میان سربازخانه‌ها؛ واژه متداولی بود. چترباز، معمولاً به سربازهای ته صفوف دسته و سربازهایی که ذاتاً تنبل بودند و یا با تمارض، خود را به تنبلی می‌زدند، گفته می‌شد! این افراد، نهایتاً به کارهای نظافت آسایشگاه‌ها و یا به کار جمع‌آوری و بارگیری بشکه‌های آشغال در کامیون‌های ویژه‌ حمل زباله، در پادگان‌ها گماشته می‌شدند!

در این سال‏‌ها و به‌ویژه در پس فرو نشستن گرد و غبار و سرد شدن خاکسترهای جنگ تحمیلی و هشت‌‌ساله، برخی از گونه ته‌صفی‌های مثلاً انقلابی، که منافقانه؛ خود و یا بستگان و آشنایانشان را از صف‌های مقدم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و خط‌های قرمز همراه با خون و خطر؛ همواره دور نگه‌داشته بودند؛ و به‌عوض، با خودنمایی و پرحرفی‌ها و خود بزرگ بینی‌ها؛ ادعاهای زیاده از ظرفیت و پرستیژ خود داشتند، با پا نهادن بر خون‌های مقدس شهدای راه حق؛ طلب‌کارانه؛ سهمی به‌ناحق برداشتند و باج گرفتند و هنوز هم زیاده می‏‌خواهند! این طفیلی‌های فرصت‌طلب و ازخودراضی؛ به‌واقع همان نقش را ایفا می‌نمودند، که به‌اصطلاح چتربازهای ته صف؛ دسته ‏های واحدها و سربازهای بی‌دست وپایی که حتی عرضه‏ شرکت در رژه‌های تمرینی و ساده خارج از جایگاه، مقابل سرگروهبان‌ها را هم نداشتند! هرچند در روی دیگر سکه، خود را برنده و دارنده‌ ثروت‌های بادآورده از اموال غارت‌شده ملی می‌دانند!

این در حالی رخ داده است که بسیاری از رزمندگان و بسیجیان ساده‌پوش و صادق و سالم، در هوای وصال یار و محبوب، با چترهای عشق، و در اوج؛ به انبان‏‌های انباشته از طمع و تهی از ایمان مدعیان دروغین و انقلابی‌های ناخلف و بدسرشت؛ خندیدند!

روایت چتربازی در امواج، با اندکی تفاوت، می‌‏تواند زندگی‌نامه‌ یک کرور از شهیدان و جانبازان و ایثارگران و آزادگانِ سال‌های انقلاب و دفاع مقدس باشد. چتربازی در امواج، حدیث ایثار و شهامت و جسارت و از خودگذشتگی‌های خیلی از بسیجیان مجنون و شاعرمسلک و بسیاری از بی‌نام‌ونشان‌ها و گمنامان و مفقودان خفته در خاک‏‌های سردی است…».

انتهای پیام/*



غواص ها دوبار شهید می شوند

94/7/6 11:38 عصر نظر()/نوشته شده توسط شهیدشاعری/دسته:

گودینی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند/ «چتربازی در امواج» و داستان شوخ‌ طبعی «شهید شاعری»

نویسنده «چتربازی در امواج» گفت: نکته جالبی در مورد غواص‌ها وجود دارد آن هم این است که غواص‌ها دوبار شهید می‌شوند زیرا یکبار مورد اصابت گلوله یا ترکش قرار می‌گیرند و یک مرتبه نیز غرق می‌شوند.

                                                                                خبرگزاری فارس: غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند/ «چتربازی در امواج» و داستان شوخ‌ طبعی «شهید شاعری»

محمد علی گودینی، نویسنده کتاب «چتر بازی در امواج» که اقتباسی از زندگی‌نامه شهید جواد شاعری است و انتشارت کتاب ابرار آن را منتشر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به نحوه خلق این کتاب اشاره کرد و گفت: نوشتن این کتاب را به پیشنهاد برادر شهید شاعری آغاز کردم، در حالی که در ابتدا اطلاعات کافی در مورد شخصیت شهید نداشتم.

وی افزود: از همین رو از اطرافیان و هم‌رزمان و بچه‌های محل شهید شاعری پرس‌وجو کردم تا خاطراتی به دست بیاورم ولی بخش عمده‌ای از خاطرات او از ذهن‌ها رفته بود و بعد از کمی پرس‌وجو افراد خاطراتی را به یاد می‌آوردند. سپس سراغ مادر شهید رفتم و او نیز بخشی از خاطراتش را در اختیار من قرار داد و کم‌کم این خاطرات جمع‌آوری شد و به یک میزانی رسید که توانستم کار را شروع کنم.

 

*غواص بودن شهید شاعری موجب شد این کار را بنویسم

گودینی در ادامه گفت: چون شهید شاعری از زمره شهدای غواصان بود همین من را علاقه‌مند کرد که خاطرات او را بنویسم. «چتربازی در امواج» بیشتر داستانی است و تخیل در آن نقش بیشتری دارد و در 60 درصد اثر تخیل نقش دارد.

این نویسنده در ادامه به شخصیت شاعری اشاره کرد و گفت: شهید شاعری یک انسان شوخ‌طبع بود که در عین حال در هنگام کار جدی بود و این ویژگی او را متمایز می‌کرد. این شهید با توجه به اینکه به جبهه رفته و در آنجا مجروح می‌شود اما در مراجعت به تهران به خدمت سربازی می‌رود، در حالی که با این مجروحیت می‌تواند از رفتن به سربازی معاف شود ولی به خدمت می‌رود تا بتواند آموزش‌های نظامی ببیند تا آنها را به سایر بسیجی‌ها منتقل کند.

گودینی به وجه تسمیه این رمان نیز اشاره کرد و گفت: «نفس‌های سرخ اروند» عنوان ابتدایی این کتاب بود ولی احساس کردم که تکراری است، در بخشی از داستان می‌خوانیم که جواد شاعری چتربازهایی را در دوران نوجوانی می‌دیده و این وی را ترغیب می‌کرده که چترباز شود و این سوال برای او ایجاد می‌شود اگر یک چترباز در آب بیفتد چطور خود را نجات خواهد داد. سعی کردم با استفاده از این نکته و اینکه وی غواص بوده در عنوان کتاب این تداعی را منتقل کنم.

*غواص‌ها 2 بار شهید می‌شوند

نویسنده «چتربازی در امواج» گفت: غواص‌ها افراد عجیبی هستند، ولی تاکنون کسی به آن شکل به سراغ آنها نرفته و از آنها مصاحبه نگرفته و خاطرات آنها را مکتوب نکرده است و امروز که پیکر این 175 شهید غواص پیدا شده امیدوارم که حرکتی ایجاد شود تا به سمت ثبت خاطرات آنها نیز بروند. نکته جالبی در مورد غواص‌ها وجود دارد آن هم این است که غواص‌ها دوبار شهید می‌شوند زیرا یکبار مورد اصبات گلوله یا ترکش قرار می‌گیرند و یک مرتبه نیز غرق می‌شوند.

وی در ادامه به آخرین آثار خود اشاره کرد و گفت: یک رمان نوجوان دارم برای گروه سنی «ج» که در فضاهای طبیعی و روستایی می‌گذرد. عنوان این رمان «گوسفند دانا و بز ناقلا» است که مشغول نگارش این رمان هستم. با توجه به اینکه نوجوانان ما کمی از طبیعت روستایی دور افتاده‌اند و در دنیای مجازی گرفتار هستند سعی کردم این رمان را برای این گروه سنی بنویسم.

گودینی در پایان گفت: البته «آغازاده‌ای که شاهزاده شد» نیز یک رمان دیگر است که در دست نوشتن دارم ولی به دلایلی فعلا متوقف است تا دوباره آن را آغاز کنم.

انتهای پیام/